واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

پیوندهای روزانه


تاملی بر سخنان رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان(رمضان 93)

دیشب توفیق حضور در دیدار دانشجویان با مقتدای انقلاب را داشتیم . دیدار جالب و حایز اهمیتی بود . بیانات دیشب رهبری را می توان در سه دسته عنوان کرد .

1_ دسته اول در خصوص صحبت های مطرح شده توسط نمایندگان تشکلهای دانشجویی بود که نسبت به سال های گذشته بخش کمی از صحبت های رهبری را در بر گرفت . بنظر می رسید صحبتهای دانشجویان بسیار حاشیه ای و در حالت کلی بسیار ریز شده در مسائل سیاسی بود و شاید به همین دلیل بود که بیشتر بخش های صحبت رهبری ناظر به تحولات غزه و خوشبینی به امریکا بود تا مسائل دانشجویی و سوالات دانشجویان . یکی از مهمترین بخش های صحبت رهبری در خصوص تفاوت دیدگاه ها نسبت به دیدگاه رهبری ست .

 این‌‌جور نیست که همه‌‌ى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ میکنند، بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز میکند؛ نه، شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.  

این صحبت ها شاید خیلی از صحبت ها و مباحث بین حزب اللهی ها را حل کرد ! چون تکلیف مشخص شد که نباید در موضع گیری های مسائل مختلف منتظر دیدگاه و نظر رهبری ماند لکن فقط باید رعایت تقوا را کرد .

عرض کردم معیار این است که با رعایت تقوا باشد؛ یعنى بدون گرایش به هواى نَفْس؛ اگر انتقاد میکنیم، اگر طرف‌‌دارى و جانب‌‌دارى میکنیم، اگر یک حرکت را، یک سیاست را تأیید میکنیم یا اگر رد میکنیم .

 

یکی دیگر از نکات مطرح شده در صحبت های رهبری تحمل مخالف بود .

 در محیط دانشجویى، «رقابت گفتمانى» چیز خوبى است، درصورتى‌‌که با تحمل مخالف همراه باشد. از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند، نه باید انسان خشمگین بشود، نه باید انسان بیمناک بشود

بنظر می رسد تحمل مخالف در محیط های حزب اللهی بسیار سخت و غیر قابل حمل شده است و شاید به همین دلیل باشد که در نبود مخالفی از طیف فکری مقابل شاهد افول در تشکل ها هستیم .  بنظر ، این افول ، غیر قابل انکار و شاید هم در مرحله بحرانی بسر می برد .

صحبت های زیر بخشی بیانات رهبر انقلاب سال86 در دانشگاه فردوسی مشهد است

 در محیط دانشگاه، تحمل و مدارای سیاسی لازم است. تشکلهای دانشجوئی نسبت به هم مدارای سیاسی داشته باشند؛ تحمل سیاسی داشته باشند.

اگر بخواهیم بایک تحلیل باز به این نظر رهبری نگاه کنیم می بینیم که رهبری وجود مخالف در محیط های دانشجویی را نه تنها طبیعی می داند بلکه وجود مخالف را باعث پیشرفت در بسیاری از مسائل خرد و کلان بوجود آمده در بین تشکل های دانشجویی می داند و در حقیقت میتوان از وجود مخالف در محیط دانشجویی حداکثر بهره را برد و در صدور گفتمان خود پیشی گرفت .

2_ دسته دوم صحبت های رهبری در خصوص تحولات غزه و جنایت های رژیم جعلی اسرائیل در حق مردم فلسطین است . بنظر می رسد مهمترین بخش صحبتهای دیشب رهبری ناظر به این بخش است که در زیر آمده است .

 تا وقتى که این رژیم جعلى سرِپا است و نابود نشده است، علاج چیست؟ علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه‌‌ى در مقابل این رژیم است ..............این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانى‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند .

این فراز یکی از رسانه ای ترین بخش های صحبت رهبری بود که مورد توجه رسانه های مختلف بخصوص رسانه های بیگانه قرار گرفت .

بی بی سی فارسی در یک فرافکنی رسانه ای چنین تیتر زد : بحران غزه و راه حل آیت الله خامنه ای: "مسلح شدن" کرانه باختری 

بنظر می رسد این صحبت های مقام معظم رهبری یکی از راهبردهای جدید جمهوری اسلامی در برخورد با اسرائیل خواهد بود . با توجه به اینکه رهبری انقلاب در سال 89 صراحتا مطرح کرده بودند که جمهوری اسلامی از هر حرکت ضد صهیونیستی حمایت می کنند این صحبت رهبری در دیدار با دانشجویان فتح بابی در خصوص مسئله فلسطین و مبارزه فلسطینیان با رژیم اسرائیل خواهد بود .

3_ بخش دیگری از صحبت های رهبر انقلاب در خصوص شناخت ماهیت دولت آمریکاست که در قضیه حمایت شخص اوباما از اسرائیل در حملات به غزه مشخص شد .  

ما این را به‌‌عنوان یک تجربه‌‌ى مهم باید براى خودمان حفظ کنیم و آمریکا را بشناسیم. آمریکا این است، نظام لیبرال‌‌دموکراسى این است ......... در تحلیل‌‌هایمان، در قضاوتهایمان، در عملکردمان بفهمیم با چه کسى طرفیم و اینهایى که در مقابل ما قرار میگیرند چه کسانى هستند؛ تَهِ فکرشان چیست؛………….. عده‌‌اى هستند در کشور روشنفکران غرب‌‌گرا، غرب‌‌زده، دلباخته‌‌ى غرب - این تجربه ها در مقابل چشم آنها است، [اما] از این تجربه‌‌ها درس نمیگیرند………………...  امروز بعضى‌‌ها باز دلشان میخواهد برگردند به همان شکل سابق. همان جریانهاى غرب‌‌زده - جریانهایى که عاشق غربند، ملت را تحقیر میکنند، داشته‌‌ها را تحقیر میکنند، فرهنگ و هویت ملی را تحقیر میکنند .

در این بخش بنظر می رسد رهبرانقلاب نسبت به خطای راهبردی و تحلیلی عده ای در داخل کشور هشدار می دهد که مبادا درشناخت ماهیت دشمن اصلی دچار خطا شویم و آن را فراموش کنیم . مشخص است که در ماه های اخیر عده ای با نشست و برخواست های مسئولین وزارت خارجه با مسئولین امریکایی قند در دلشان آب می شود و تیترهایی عجیب برای رسانه ها و روزنامه های خود برمی گزینند . طوری صحبت می کنند و تحلیل ارائه میدهند که گویی تمام مشکلات لاینحل جمهوری اسلامی در عدم ارتباط با امریکاست و طوری از ژست دیپلماتیک امریکا در مذاکرات صحبت می کنند که اصلا انگار نه انگار باعث و بانی بسیاری از فجایع بین المللی دولت امریکاست .

در مجموع این هشدار رهبری ناظر به جهات گیری های عده ای خوش باور در داخل کشور است که نسبت به سیاست های دولت امریکا تساهل به خرج می دهند .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۲
حمید احدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی