واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

پیوندهای روزانه

عمق راهبردی نظام کجاست ؟

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم ...

عمق راهبردی نظام کجاست ؟

مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با دانشجویان 5 موضوع را جهت بررسی و مطالعه به دانشجویان پیشنهاد دادند .

سبک زندگی ، بیداری اسلامی ، اقتصاد مقاومتی ، جهاد علمی و در نهایت عمق راهبری و استراتژی نظام در منطقه که متاسفانه مسئله عمق راهبردی نظام  کمتر مورد توجه صاحبان فکر و اندیشه قرار گرفت . ان شالله که بتوانیم در این وجیزه به برخی نکات اشاراتی داشته باشیم.

عمق راهبردی انقلاب اسلامی در برخورد با موضوعات و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی از ابتدای انقلاب تاکنون محل بحث بسیاری از اندیشمندان داخلی و خارجی بوده است ، که هر کدام هم نتایج خود را بهمراه داشتند لکن مسئله اصلی این است که این استراتژی کلان نه معطوف به مجلس است و نه معطوف به دولت و نه دیگر نهادهای دیگر . راهبردهای کلان انقلاب ، صرفا توسط رهبری نظام مشخص می شود که در دوران امام راحل و دوران فعلی در زعامت مقام معظم رهبری مسائل و راهبرد های کلان مشخص است و صرفا تاکتیک ها است که فرق می کند و البته جای هیچ شکی نیست که عده ای قصد منحرف کردن این راهبردها را چه در دوران امام و چه در دوران فعلی داشته اند .

حال با نگاهی کوتاه به صحبت های امام و رهبری می توان متوجه نکاتی ظریف در این راهبرد کلان شد ...

پیام حضرت امام به مناسبت پذیرش قطعنامه در سال 67 یکی از ناگفته های اصلی انقلاب به شمار می آید که جملاتی زیبا و پرمفهوم امام ناظر به تمام دوران انقلاب است که متاسفانه مورد غفلت بخش عظیمی از جامعه قرار گرفته و بازخوانی آن ضروری بنظر می رسد . حضرت امام در این پیام جملاتی را بکار برده اند که اگر در تریبون های رسمی پخش شوند شاید عده ای خیال کنند این جملات متعلق به طیف تندروی حزب اللهی هاست لکن حقیقتی ست تلخ که عده ای تیشه به ریشه خط امام و راهبردهای کلان امام زده اند و برخوردی کاریکاتوری را از امام ارائه می دهند .

حال به فرازهایی از این پیام تاریخی اشاره می کنیم :

(( ما مى گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم لا اله الا اللّه را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم ))

 

(( ما باید در جنگ اعتقادىمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. انشاءاللّه ملت بزرگ ایران با پشتیبانى مادى و معنوى خود از انقلاب، سختیهاى جنگ را به شیرینى شکست دشمنان خدا در دنیا جبران مى کند. و چه شیرینى بالاتر از اینکه ملت بزرگ ایران مثل یک صاعقه بر سر امریکا فرود آمده است. چه شیرینى بالاتر از اینکه ملت ایران سقوط ارکان و کنگره هاى نظام ستمشاهى را نظاره کرده است و شیشه حیات امریکا را در این کشور شکسته است. و چه شیرینى بالاتر از اینکه مردم عزیزمان ریشه هاى نفاق و ملیگرایى و التقاط را خشکانیده اند. ))

 

(( ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگى به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجى خود بدانیم. ))

نکته ی اصلی در این بخش از پیام امام معرفی تفکر مقاومت به عنوان استراتژی کلان جمهوری اسلامی ست که معطوف کردن برخی موضوعات به مسائل ملی و صرفا تاکتیکی جفایی بزرگ در حق این تفکر است . مقاومت در برابر خواسته های کشورهایی که زیاده خواهی و باج خواهی طینت آنهاست ،  همواره راهبرد کلان نظام اسلامی بوده است و نیز صدور این تفکر به کشور های مختلف و گروه های شیعی و سنی علاقمند به تفکر مقاومت که به ایجاد هلال شیعی در منطقه و نیز ایجاد امت واحده اسلامی کمک شایانی کرده است .  البته رسیدن و یا نرسیدن به این اهداف جای بحث و بررسی دارد .

نکته بعدی در راهبرد کلان انقلاب برخورد با رزیم اسرائیل است به رسمیت نشناختن آن و همچنین حمایت از گروه های مقابل این رژیم یکی از موضوعات مشخص نظام اسلامی ست .

(( صهیونیستها هم در این منطقه، مثل سگِ زنجیرىِ استکبار عمل‌میکنند. پارس کردن و پاچه گرفتن و به این و آن پریدن، شأن صهیونیستهاست. از آنها، غیر از این هم انتظاری نیست))   ۱۳۷۲/۰۳/۲۶

 (( گاهی شنیده میشود دشمنان ملّت ایران، از جمله از دهان نحسِ نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستی، چانه میجنبانند ... )) ۱۳۹۲/۰۸/۲۹   

امید است دولت هایی که روی کار هستند و یا در آینده روی کار خواهند امد با درک واقعیات ِ اساسی نظام و همچنین با آشنایی کامل با منظومه تفکرات امام و رهبری وارد عرصه دیپلماسی شوند . نه اینکه خطای راهبردی و محاسباتی در انجام وظائفشان خلل ایجاد کند .

 

 



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۸
حمید احدی

نظرات  (۲)

۰۷ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۲۵ مردی بنام شقایق ...
سلام

دقیقا همینجاس

عمقشو میگم!
۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۰ نصراصفهانی
باعرض سلام 
پاسخ گوی سوالات وشبهات اعتقادی هستیم.


**************

الله؛ نام یکی از بت های پیش از اسلام کتاب کارن آرمسترانگ




http://nasr1212.blogfa.com/post/305

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی