واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

واحه ای در این نزدیکی ...!

تالمات و تاملاتی پیرامون فرهنگ و اجتماع به همراه کمی سیاست !

پیوندهای روزانه

خواب زده ها !

يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰ ب.ظ


پس از صدور بیانیه لوزان توسط تیم های مذاکره کننده ایرانی و غربی ، مذاکرات اتمی و تحولات حاشیه ای آن  وارد فضای جدیدی از  اتفاقات و رویدادها شد . وزارت خارجه امریکا بیانیه ای صادر کرد و اوباما نیز همان شب کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد . تقریبا می توان گفت که بازهم مانند توافقنامه ژنو تیم ایرانی مقهور فضاسازی رسانه های غربی شد که این را به وضوح میتوان در صحبت های آقایان ظریف و عراقچی مشاهده کرد  . روز پس از قرائت بیانیه لوزان رییس جمهور حسن روحانی طی گفتگویی زنده از شبکه خبر به تبیین ابعاد این بیانیه پرداخت . همه منتظر بودند تا رییس جمهور در سخنانش اولا جزییات را تبیین کرده و دوما حداقل پاسخی به سخنان شب گذشته اوباما و نیز فضاسازی غربی ها بدهد ولی صحبت های عجیب دکتر روحانی تعجب همگان را برانگیخت . نه خبری از پاسخ به اوباما بود و نه شفاف سازی پیرامون بیانیه لوزان . آنچه که موجب حیرت شد سخنان انتخاباتی رییس جمهور بود .  بله ، روحانی در گفتگویی که برای تبیین بیانیه لوزان آماده شده بود ، فرمودند : امسال سال انتخابات است ! 
بنظر میرسد این صحبت بمنزله ورود رسمی دولت به کارزار انتخابات است و اینکه رییس جمهور در گفتگویی که بنابود صحبت هایی پیرامون مذاکرات داشته باشد ولی انتخاباتی صحبت نمود نشان از این می داد که متاسفانه دولت تدبیر و امید علاوه بر گره زدن معیشت مردم به مذاکرات ، حیات سیاسی خود و نتیجه انتخابات آینده را نیز به مذاکرات گره زده است .
 تبعات این نوع نگاه به اداره کشور و نحوه برخورد با مسائل گوناگون قطعا در نگاه مردم به دولت تاثیر خواهد داشت . مردم از دولت توقع عمل به وعده های اقتصادی را دارند در حالی که چیزی که دراین یک سال و نیم مشاهده می شود خلاف این است .
مساله بعدی
  بخش دیگری از صحبت های رییس جمهور بود ، آنجایی که گفت ما خواهان برقرای ارتباط بی تنش و بی خصومت با همه کشورها هستیم . بنظر می رسدروحانی با این صحبت قصد مطرح کردن خواسته ای را داشته است و آن هم یک پله بالاتر از مذاکره با امریکا ، «رابطه با امریکا» بوده است . رابطه ای که فراتر  از مذاکرات هسته ای باشد  . دولت تدبیر و امید در این مدت توانست با تغییر در تیم هسته ای تغییری جدی را در روند مذاکرات داشته باشد . عملکرد شخص رییس جمهور در سفر به نیویورک (92) و صحبت های به ظاهر تنش زدای وی در مراسم های مختلف نشان از این می داد که دولت هدفی را دنبال می کند . ماه ها گذشت تا اینکه صحبت های اخیر رییس جمهور و نیز توییت های حمید ابوطالبی ( بنظر من ارزش آغاز تعامل ایران و امریکا ، بیش از موضوع هسته ای است ؛ آن را آسان از دست ندهیم ) پرده از یک حقیقت تلخ برداشت ، و آن اینکه دولت تدبیر و امید خواستار روابط گسترده با ایالات متحده است . این سوال مطرح است که کدام مشکل ما با این یک سال و نیم مذاکره حل شده است که برفرض ،  برقراری رابطه می تواند مشکلات مارا حل کند .
به هرحال در این یک سال و نیم مذاکره با کشورهای غربی ، مردم ما تجربه خوبی را کسب کرده اند و آن هم ، غیر قابل اعتماد بود امریکایی هاست . دیگر کسی نمی تواند ادعا کند که مشکل مملکت با مذاکره با امریکا حل خواهد شد . دیدیم که دولت جمهوری اسلامی یک سال و نیم در حال مذاکره است و نه تنها مشکلی حل نشده بلکه دشمنی ها بیشتر هم شده .
 
ودر پایان لازم بذکر است که شاید بشود کسی را که خوابیده است را از خواب بیدار کرد ولی باید گفت کسی که خودش را به خواب زده است را هرگز نمیتوان بیدار کرد !!

 

 


 

 

 


 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۳۰
حمید احدی

نظرات  (۱)

سلام حمید
خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم
مطالب خیلی خوبی کار کردید موضوعات وبتون رو متنوع ترکنین خیلی بهتره
پاسخ:
سلام 
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی